Monday, July 26, 2010

Bersama Jambori Amal Tg Malim 2010


Sabda Rasulullah SAW, "Barang siapa yang memberikan petunjuk atas kebaikan, maka baginya adalah seperti pahala orang yang melakukan kebaikan itu." (Riwayat Muslim)

Selama 3 hari 2 malam, iaitu pakej menyertai jambori Amal Tg Malim 2010 ini sempat disertai oleh aku walaupun masih gagal untuk hadir sepenuhnya. Namun kesempatan hadir pada hari pendaftaran sehingga malam dan menyelesaikan majlis penutup pada hari terakhir telah banyak membantu aku belajar dan terus belajar untuk beramal.

Bukan senang untuk menjadi ahli amal yang komited terhadap tugas memberi khidmat kepada masyarakat. Aku sering kalah dalam hal ini..tak lawan dengan sahabat-sahabat yang lain, begitu istiqamah dan sentiasa ke hadapan dalam hal-hal begini.

Al kisah, minggu ini merupakan minggu yang paling banyak pertembungan yang terpaksa aku lalui. Hal ini betul-betul menguji aku untuk meletakkan Awlawiyyat di tempat yang betul. Minggu ini adalah minggu Kenduri di rumah Keluarga pada petang Sabtu, malamnya aku bergegas ke rumah Pakcik Mokhtar di Sg Bil. Penat memang penat, tetapi melihatkan wajah Pakcik Mokhtar begitu ceria menyambut kedatangan aku dan Pak Ya (Sdr Yahaya) ke rumahnya, terdetik dalam hati, aku dah sempurnakan hajatnya, Alhamdulillah. Masih terngiang-ngiang lagi pesan guru-guruku bahawa Allah akan menunaikan hajat kita selama mana kita penuhi hajat saudara kita, Insyaallah.

Minggu ini juga berlangsung Ijtimak yang diadakan di Trolak Selatan. Apa lagi, sampai di kampung, bertalu-talu pertanyaan tentang hal itu. Serba salah aku menjawab walaupun aku tahu, aku tak mampu untuk hadir ke majlis itu.. Ya Allah..Ampunkan dosa-dosaku..

Pagi Ahad, bergegas ke jambori kerana aku ditugaskan mengendalikan Majlis penutup. Alhamdulillah, sampai pada masa yang betul. Majlis penutup berjalan lancar dan telah disempurnakan oleh AF Tn Imam kholili, selaku penasihat Amal Tg Malim.

Majlis berakhir pada jam 11.45 pagi, telah diawalkan daripada jadual asal kerana perlu menghadiri walimah di Kg Sabar Jaya. Selesai menjamu selera di walimah tersebut, aku bergegas pulang untuk membereskan beberapa hal lagi yang masih tidak disiapkan..Sempat beli Ais Batu Campur di Slim River. Walaupun tekak sakit, bila balik rumah makan dengan anak-anak, terlupa sekejap sakit tekak, dah alang-alang makan, biar sampai kenyang....

0 comments: