Friday, September 17, 2010

Hari Raya Hari Gembira

Maksud Hadis Nabi SAW:

“Rasulullah s.a.w memerintahkan kami (kaum wanita) keluar pada hari raya fitri dan adha; termasuk para gadis, wanita haid, anak dara sunti. Adapun mereka yang haid tidak menunaikan solat tetapi menyertai kebaikan dan seruan kaum muslimin”
(Riwayat al-Bukhari).

Tibanya syawal menandakan kemenangan bagi umat islam dalam perjuangan selama sebulan di Bulan Ramadhan. Satu perjuangan menepis dugaan dan melawan hawa nafsu. Justeru, semua umat Islam haruslah bergembira dalam meraikan kemenangan ini.

Umat Islam dituntut bergembira di hari raya kerana hari raya bukan hari untuk bersedih. Bagaimana pula dikaitkan kegembiraan di hari raya dengan hiburan??

Menurut Dr Mohd Asri Zainul Abidin, Soal hiburan bukan seperti ibadah khusus yang memang tidak boleh ditokoh tambah. Hiburan adalah sesuatu yang bermula dari titik tolak ‘harus’ atau keizinan umum syarak yang tidak boleh diharamkan melainkan dengan dalil yang jelas. Hiburan bukan seperti ibadah yang tidak boleh direka tambah.

Hiburan adalah hak inovasi dan kreativiti insan yang diizinkan secara luas selagi tidak menyanggahi prinsip dan hukum yang Islam tetapkan.

Apatah lagi baginda Nabi s.a.w apabila mengizinkan hal-hal ini semua menyebut pada hari berkenaan:

“Agar Yahudi mengetahui bahawa dalam agama kita ada keluasan. Sesungguhnya aku diutuskan dengan agama yang lurus lagi mudah” (Riwayat Ahmad, dinilai sahih oleh al-Albani).

Walau bagaimanapun, ruang yang luas Islam berikan untuk insan muslim bergembira, syaratnya jangan menyanggahi syariat. Islam agama yang luhur lagi memahami jiwa insan yang berbagai. Hiburan bukan satu kewajipan, tetapi satu ruang atau sudut yang kadang-kala diperlukan oleh insan dalam keadaan tertentu, atau membantu seseorang menikmati kehidupan dunia ini.

Buat semua, Selamat Hari Raya, maaf zahir dan batin.

0 comments: